Demoskenen historiasta

Tietokonepeleistä tuli aina vain suositumpia 1980-luvun loppupuolella, aikana jolloin yksittäiset kehittäjät olivat vähitellen menettämässä markkinoita. Nuorien unelmat uuden hittipelin kehittämisestä alkoivat valua hukkaan, sillä unelman toteutuminen oli hyvin epätodennäköistä. Tämän ongelman edessä nuoret alkoivat keksimään uusia ja ainutlaatuisia tapoja, joilla ilmaista itseään ja tämä harrastus tuli lopulta pysymään pinnalla pidempään kuin edes Commodore. Sama harrastus on vieläkin voimissaan ja tietenkin tässä puhutaan demoskenestä.

Demoskenen idea sai alkunsa 1970-luvun loppupuolella Applen avustuksella. Alkuun pelien kehittäjät ja piraatit ottivat mittaa taidoistaan toissiaan vastaan. Samaan aikaan Sierran kaltaiset yritykset lisäsivät uusia ja älykkäämpiä suojausmenetelmiä ohjelmille ja tuotannolle, yrittäen estää laittoman kopioinnin ja tämä antoi toivottua haastetta nuorille hakkereille. Mikäli jokin peli onnistuttiin kopioimaan, haluttiin tästä kehuskella muille asiasta kiinnostuneille, joten hakkerit latasivat nettiin kaappauksia hakkeroiusta pelistä. Ystävällinen kilpailu hakkereiden ja piraattien välillä johti tietynlaiseen taiteelliseen pikajuoksuun. Sen sijaan että aloitusruutuja vain muokattiin, ryhmät alkoivat luomaan omia introjaan. Nämä olivat lyhyitä animaatioita, joista kävi ilmi ryhmäläisten nimet ja taustalla saattoi jopa soida musiikki. Introjen muuttuessa suuremmiksi ja monimutkaisemmiksi, ne alkoivat olla jo pelien kokoisia. Lopulta osa ryhmistä luopui hakkeroinnista kokonaan ja vain latasivat muistin täyteen itse tuotettua taidetta, musiikkia ja animaatioita. Nämä olivatkin ensimmäiset demot.

Image result for Demoskenen historiastaDemojen luominen vaati useamman ihmisen osallistumisen, sillä tehtäviin tarvittiin taiteilijoita, koodareita ja muusikoita. Tätä voitiin paikoitellen verrata jopa pelistudioon, mutta toisin kuin pelien kanssa, demot eivät ainakaan alkuun tienanneet lainkaan rahaa. Ne nuoret hakkerit, joista tuli demojen tekijöitä, eivät välittäneet rahan puutteesta. Tarkoituksena ei ollut tiedata rahaa vaan saada tunnustusta muilta osaajilta, yllättää ystäviä upeilla tuotoksilla ja luoda sellaisia demoja, joita ei aikaisemmin voitu kuvitella mahdollisiksi. Tätä pidettiin rahaa parempana palkintoja, josta nuoret saivat itseluottamusta, mikä tietenkin koukutti yhä useamman harrastuksen pariin. Siirtyminen peleistä demoihin ei tietenkään tapahtunut hetkessä, eivätkä kaikki puolta vaihtaneet. Osa piti kynsin ja hampain kiinni pelinkehityksestä, kun taas toiset lähtivät kokeilemaan luovuutensa rajoja.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *