Grafiikon alkeet demoskenessä

Demoskenen ryhmissä on usein kolme tekijää, muusikko, graafikko ja ohjelmoija. Graafikoksi kutsutaan sitä henkilöä, jonka tehtävänä on luoda demojen grafiikat ja jotta tässä pärjättäisiin, tulee henkilön osata ja nauttia piirtämisestä ja omata runsaasti luovuutta.

Image result for Grafiikan alkeet demo skenessäGraafikot käyttävät usein myös monia työkaluja, herättääkseen grafiikat eloon tietokoneella. Pixel taiteen grafiikat keskittyvät usein vain tiettyyn väripalettiin ja kuvakokoon, mikä onkin rajoittava jäänne vanhojen tietokoneiden ja laitteiden ajalta, jolloin koneilta ei voitu odottaa enempään.

Pieniä kuvia kutsutaan usein spriteiksi, 2D-animaatiot taas luodaan vaihtelemalla eri spritti animaatioiden kehysten välillä. Tätä voidaan pitää 2D-animaation perusteena ja asiasta on helppo oppia lisää etsimällä tietoa hakukoneista, joista löytyy myös asialle rakennettuja graafisia työkaluja. Samalla päästään nauttimaan uusien ja modernien pikselitaiteen ohjelmien ominaisuuksista. Vaikka pikselitaide ei kuulostaisi kovin houkuttavalta, ei se tarkoita, että ura graafikkona on ohi ennen kuin se ehti alkaakaan. Rooliin pääsee helposti myös esimerkiksi 3D-malleja tai animaatioita tekemällä ja tähän tarjotaan myös runsaasti työkaluja. Jos tätä halutaan vasta alkaa harjoittelemaan, voidaan joko ostaa ohjelmia, tai käyttää ilmaisia versioita, jotka ovat kaikille vapaasti tarjolla.

Graafikko onkin usein vastuussa koko demon yleiskuvasta ja suunnittelusta, johon kuuluu konsepti, siirtymiset ja tietenkin kohtausten asettelu, sekä muut vastaavat asiat. Kannattaakin miettiä onko tämä itselle sopiva rooli. Jos luovuutta löytyy ja taiteellista silmää on muille jaettavaksi, voi graafikon rooli olla täydellinen.

Mikäli asia vasta kiinnostaa, mutta varsinaista kokemusta ei ole, kannattaa kurkata minkälaisia demoja muut ovat tuottaneet ja keskittyä niiden graafisiin ominaisuuksiin. Samalla kannattaa tutustua eri työvälineisiin ja leikkiä niillä sen verran, että tiedetään, mitkä ohjelmistot ovat itselle kaikkein sopivimmat ja millä oma näkemys saadaan herätettyä henkiin. Koska demoja tehdään yleenä usein ryhmässä nopeallakin aikataululla, tulee tietty ohjelma tuntea läpikotaisin, erityisesti pikanäppäinten osalta, jotta työskentely olisi sujuvaa ja sulavaa. Tässä ei tule koskaan auttamaan mikään muu kuin takapuolen alueen lihasten käyttäminen, eli kovaa työtä graafikoksi pääseminen vaatii, aivan jokaiselta tekijältä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *